יום שני, 15 בספטמבר 2014

חולצת גבעול

>
אני זוכרת שכשחייתי בניו יורק, בכל שנה הייתי מופתעת מחדש. יום שני הראשון בכל חודש ספטמבר מתחבר לסופשבוע ויוצר סופשבוע ארוך הנקרא לייבור דיי וויקאנד. וביום שלאחר הוויקאנד המדובר קורה דבר משונה: מזג האויר מתחלף בבת אחת. בום, הסתיו מגיע. שבע שנים עקבתי אחר העניין הזה והוא לא איכזב. קיץ. בום. סתיו. פשוט כך. ואצלנו? הסתיו לא נראה באופק, וגם אם יהיה מעט מעונן השבוע, עוד יהיו ימים חמים רבים. כשחשבתי על פריטים לעונה הזו, עדיין לא התרשמתי שצריך לעבוד לארוך. הרי לעיתים בנובמבר אנו עדיין מסתובבים עם כפכפים.

לחולצה הקצרה, אך המעט עוטפת הזו, קראתי חולצת גבעול, וגולת הכותרת שלה היא העיבוד המקיף את קו צווארה. עיבוד - טכניקה שלכבודה הכנתי את המדריך המצולם הזה. אז מה זה עיבוד? הכוונה לחתיכת בד המופנית לצד הפנימי של הבגד וסוגרת את הקצה של הבד. החתיכה הזו תהיה, לרוב, בצורה זהה לחלק עצמו, רק צרה יותר. היא נותנת גימור נקי ועדין שנראה סופר מקצועי. שנתחיל? המדריך ילווה, כמובן, את כל תהליך הכנת החולצה מ ה ה ת ח ל ה…
נתחיל מלגזור את הבד על פי הגזרה של החולצה במידה הרצויה. מקפלים את הבד אמרה לאמרה כשצד ימין (הצד היפה, החיצוני) פונה כלפי פנים ומחברים את הגזרה עם סיכות לפי הסימונים.
אם אתם מעוניינים להאריך מעט את גוף החולצה, עושים זאת כך: מודדים מרחק שווה מהגזרה המקורית לאורך קו המכפלת ומחברים לתפר הצד.
מציירים את המתפרים בקדמי ובגב על צד שמאל של הבד (זה שפונה אלינו אם הנחנו נכון את הבד בזמן הקיפול).
דרך ידידותית להעביר את קודקוד המתפר מהגזרה לבד - באמצעות סיכה
את הפיקים, אותם סימונים קטנים שמראים לנו איזה חלק מתחבר לאן מסמנים על הבד באמצעות גזירה קטנה (2-3 מ״מ).
כך זה נראה אחרי שסגרנו את המתפר באמצעות סיכות בחלק הגב.

וכך זה נראה בחלק הקדמי. מקפלים את המתפר כך שצד ימין של הבד (הצד היפה) פונה פנימה ומצמידים קו אחד של המתפר לקו השני באמצעות סיכות. תופרים בדיוק על הקו. תוכלו גם להעזר בסרטון הזה על מנת להבין טוב יותר כיצד סוגרים מתפר.
והנה אנו מגיעים לחלקו הראשון של הטיפול בעיבוד. בגזרה זו ישנם שני עיבודים, קדמי וגב. הקדמי מופיע פעמים ואילו חלק הגב מופיע פעם אחת כיוון שהוא גזור על כפל בד. לשלושת החלקים (שני קדמיים וגב) נגזור פליזלין או שרמז זהה בצורתו לגזרה ונדביק בעזרת גיהוץ על מנת להקשיח מעט את החלק. פליזלין או שרמז, אגב, הם סוגים שונים של דביקונים הנדבקים לבד על ידי גיהוץ בחום ומעבים אותו מעט. משתמשים בהם בד״כ בצווארונים, ג׳קטים, קלפות של כיסים וכו׳.

לאחר שהדבקנו את הדביקון ״ננקה״ את הקצה הפנימי של העיבוד (כלומר, את הקו הקצר יותר) בתפר אוברלוק. לחילופין, גם תפר זיגזג יעבוד פנטסטי.

בשלב הבא, נחבר את העיבודים הקדמיים לעיבוד חלק הגב, קו כתף לקו כתף ימין על ימין. את אותו הדבר נעשה בחולצה עצמה. נניח את החלקים הקדמיים על חלק הגב, ימין על ימין (כלומר שהצד היפה של שני החלקים נושק), ונחבר את קו הכתף ואת תפר הצד.
כאשר נצמיד את קו הכתף של הקדמי לגב נגלה שהגב ארוך מעט מהקדמי. לא מדובר בפיספוס, אלא במילוי, ועל כך תוכלו ללמוד עוד בסרטון הזה
לאחר שחיברנו את קו הכתף ניגש לחלק הקעור ונחתוך פיקים קטנים כמו בתמונה. שימו לב שלא להתקרב יתר על המידה לקו התפר. הפיקים צריכים להיות עדינים ואנו חותכים אותם על מנת שנוכל ״להפוך״ את הקו מבלי שתוספת התפר תגביל אותנו. אם לא הבנתם, נסו לגהץ את החולצה או להניח אותה על עצמכם בשלב הזה ותגלו שבאזור הצוואר-כתף יש משיכה והחולצה לא יושבת טוב. לאחר שתחתכו פיקים באיזור הזה קו הכתף בחולצה יתהפך כמו שצריך.
הגענו לשלב הנפלא הזה.
עכשיו, ניקח את העיבודים שכבר מחוברים לרצועה אחת, ונניח אותם ימין על ימין על קו הצוואר באופן הזה:
נחבר בתפר את הקו לאורכו.
העיבוד למעשה מחובר כעת לחולצה כמו בתמונה.
נפנה את תוספות התפר לכיוון של העיבוד ונתפור תפר עליון במרחק מילימטר על העיבוד בחלק שקרוב לחולצה, כמו בתמונה.
תפר זה נקרא תפר הפנייה, וכך הוא נראה מצד שמאל של הבד. תוספות התפר מופנות לכיוון העיבוד.
כיוון שגם כאן חלקו של הקו קעור וחלקו קמור נצטרך לחתוך פיקים על מנת להפוך את העיבוד למקומו כמו שצריך. בחלק הקעור נחתוך שוב פיקים קוויים. בחלק הקמור נחתוך משולשים קטנים כמו בתמונה. המשולשים ידללו מעט את תוספת התפר ויאפשרו לה להתהפך כמו שצריך.
וכך זה נראה בסוף :)

על מנת לקבע את העיבוד למקומו אפשר להוסיף תפר חיזוק קצר בקו החיבור של הכתף.
את הגימור לשרוול ניתן להכין בעזרת סרט אלכסון לפי הסרטון הזה:
מקווה שנהניתם. אל דאגה, גם את חצאית המכנס שבתמונה נלמד להכין בקרוב. יש לכם רעיונות נוספים? כיתבו לי ל- gzurot@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה